Załącznik do Uchwały Rady Pedagogicznej nr 7 z dnia 13.02.2014r
STATUT
PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO Nr 4
im. Leśne Skrzaty w Łasku
Przedszkole działa na podstawie:
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Przedszkole z Oddziałem Integracyjnym nr 4 im. Leśne Skrzaty w Łasku
zwane dalej „przedszkolem” jest placówką publiczną.
2. Siedziba przedszkola znajduje się w Łasku przy ul. Łącznej 1.
3. Przedszkole używać będzie nazwy:
Przedszkole Publiczne Nr 4
im. Leśne Skrzaty
98-100 Łask, ul. Łączna 1
tel. 43 675 44 60
NIP 831-156-36-43 REGON 731495234
4. Organem prowadzącym jest: Gmina Łask
5. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Łódzki Kurator Oświaty.
6. Organ prowadzący nadaje przedszkolu imię na wniosek rady przedszkola lub rady
pedagogicznej
§ 2
1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności
intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
2) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej
orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej w nowych i trudnych
sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
4) rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych, które są niezbędne w poprawnych
relacjach z dziećmi i dorosłymi;
5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci
o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną;
7) zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
8) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym
oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały
dla innych;
9) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności
wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
10) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy
rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
11) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich
ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości
i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
1) udzielanie i organizowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej zgodnie
z przepisami w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno –
pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
przedszkola;
trudności, na jakie natrafiają.
3. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
1) pomoc psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest udzielana z inicjatywy:
a) dziecka,
b) rodziców dziecka,
c) dyrektora przedszkola,
d) nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty prowadzącego
zajęcia z dziećmi,
e) pielęgniarki środowiska nauczania lub higienistki przedszkolnej,
f) poradni,
g) pomocy nauczyciela,
i) asystenta rodziny,
j) kuratora sądowego.
w zajęciach nie powinno uczestniczyć jednocześnie więcej niż pięć osób;
w zajęciach nie powinny uczestniczyć jednocześnie więcej niż cztery osoby;
z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne;
w zajęciach nie powinno uczestniczyć jednocześnie więcej niż dziesięć osób;
mające na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
oraz możliwości psychofizycznych dzieci, a także rozpoznanie ich zainteresowań
i uzdolnień oraz zaplanowanie wsparcia związanego z rozwijaniem zainteresowań
i uzdolnień dzieci;
analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole;
oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-
pedagogiczną, nauczyciel, wychowawca grupy wychowawczej lub specjalista
informuje o tym niezwłocznie dyrektora; dyrektor przedszkola informuje innych
nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów o potrzebie
objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy
z dzieckiem – jeżeli stwierdzi taką potrzebę;
psychologiczno - pedagogicznej, w tym ustala formy udzielania tej pomocy, okres jej
udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane;
podczas planowania udzielania dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej
uwzględnia się wymiar godzin ustalony dla poszczególnych form pomocy
psychologiczno-pedagogicznej;
współpracuje z jego rodzicami oraz – w zależności od potrzeb – z innymi
nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych i specjalistami prowadzącymi
zajęcia z dzieckiem, poradnią lub innymi osobami;
dziecka formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz
wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor
przedszkola niezwłocznie informuje pisemnie jego rodziców;
jest:
a) prowadzenie badań i działań diagnostycznych wychowanków, w tym
diagnozowanie ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz
możliwości psychofizycznych w celu określenia przyczyn niepowodzeń
edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron wychowanków,
b) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania
problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju dzieci,
c) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do
rozpoznanych potrzeb,
d) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów
dzieci,
e) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom
zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym
i pozaprzedszkolnym dzieci,
f) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych
w sytuacjach kryzysowych,
g) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych
możliwości, predyspozycji i uzdolnień wychowanków,
h) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych
specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
a) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu
ustalenia stanu mowy wychowanków,
w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń,
4. Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla dzieci, które posiadają
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
1) orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydawane jest przez zespoły orzekające,
które działają przy poradniach psychologiczno - pedagogicznych;
o potrzebie kształcenia specjalnego, jest ściśle określony i ograniczony;
niewidomych lub słabowidzących, z niesprawnością ruchowa , w tym z afazją,
z upośledzeniem umysłowym z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi;
4) dyrektor przedszkola powołuje zespół pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla
dzieci posiadających orzeczenie;
5) członkowie zespołu wspólnie opracowują indywidualny program edukacyjno –
terapeutyczny (IPET), w którym uwzględnia się poszczególne formy i okresy
udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz ustalają wnioski dotyczące
dalszej pracy z dzieckiem; realizują go w ramach zajęć obowiązkowych,
nadobowiązkowych oraz dodatkowych, które ustala dyrektor;
6) zadaniem powołanego zespołu jest współpraca z rodzicami, ze specjalistami oraz
w zależności od potrzeb, z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi w tym
poradniami specjalistycznymi, lub innymi osobami, których wiedza i umiejętności
będą przydatne w zaplanowaniu pomocy dla dziecka.
7) członkowie zespołu wykonują następujące zadania:
a) dokonują wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka,
korzystając również z informacji uzyskanych od rodziców,
b) opracowują indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny uwzględniający
zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej,
c) nie rzadziej niż raz w roku szkolnym dokonują oceny efektywności udzielanej
pomocy psychologiczno-pedagogicznej, informując dyrektora i rodziców
o efektach tej pracy poprzez udostępnienie jej wyników oraz wniosków do dalszej
pracy z dzieckiem,
a) po uzyskaniu informacji od nauczycieli lub specjalistów o konieczności organizacji
zajęć rozwijających uzdolnienia, korekcyjno- kompensacyjnych, logopedycznych,
socjoterapeutycznych i innych o charakterze terapeutycznym bezzwłoczne
powiadomienie innych nauczycieli, wychowawców grup, specjalistów o potrzebie
objęcia dziecka pomocą psychologiczno - pedagogiczną;
z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego;
c) ustalenie form udzielania pomocy i okresu ich udzielania oraz wymiaru godzin,
w jakich ta pomoc będzie udzielana;
d) powiadomienie na piśmie rodziców o przyznanej pomocy, jej formach, okresie jej
udzielania, wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą
realizowane;
e) wyznaczenie koordynatora zespołu;
f) organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej, czyli umożliwienie odbywania
specjalistycznych zajęć z dzieckiem poprzez zatwierdzenie zaplanowanych przez
zespół (lub nauczycieli prowadzących zajęcia wspierające i korygujące rozwój)
zajęć edukacyjnych lub zajęć określonych w indywidualnym programie
edukacyjno - terapeutycznym (IPET),
g) z racji sprawowanego nadzoru pedagogicznego monitorowanie bieżącej pracy
nauczycieli i działań podejmowanych przez specjalistów w ramach udzielanej
pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
h) dyrektor może zdecydować o ewentualny wcześniejszym zakończeniu udzielania
danej formy pomocy wyłącznie na wniosek rodziców dziecka lub nauczyciela
prowadzącego zajęcia specjalistyczne.
9) nauczyciel jako członek zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
powinien:
a) przeprowadzać obserwacje pedagogiczne (na początku roku szkolnego, do
listopada – dokonać diagnozy rozwoju i funkcjonowania dziecka, rozpoznawać
potrzeby rozwojowe poprzez badania diagnostyczne np. badania logopedyczne
rozwoju mowy),
pracy nauczyciela lub dziennikach zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-
pedagogicznej.
10) koordynator zespołu pomocy – psychologiczno – pedagogicznej powinien:
a) uzyskać pisemną zgodę rodziców na udział dziecka w zajęciach specjalistycznych,
które powinny trwać do czasu złagodzenia bądź wyeliminowania zaburzeń
stanowiących powód objęcia daną formą pomocy,
b) po uzyskaniu zgody poinformować rodziców o terminie spotkania zespołu oraz
ustalonych sposobach pracy, wymiarze godzin i okresach udzielania pomocy,
c) poinformować rodziców, że mogą wnioskować o udział psychologa, pedagoga,
logopedy lub innego specjalisty w spotkaniach zespołu (osoby biorące udział
w spotkaniach są obowiązane do nieujawniania poruszanych na nich spraw – taką
informację powinien przekazać koordynator zespołu lub nauczyciel prowadzący
indywidualne zajęcia z dzieckiem),
d) umożliwić rodzicom uczestnictwo w zajęciach specjalistycznych prowadzonych
z dzieckiem na terenie przedszkola, ewentualnie przekazywać materiały do pracy
z dzieckiem w domu.
5. Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej,
etnicznej, językowej i religijnej.
1) w przedszkolu organizuje się, w ramach planu zajęć, bezpłatną naukę religii na
życzenie rodziców;
2) rodzice deklarują udział dziecka w zajęciach religii w formie oświadczenia;
3) zajęcia są organizowane dla grupy nie mniejszej niż siedmioro dzieci z danego
oddziału;
4) dla mniejszej liczby dzieci z oddziału zajęcia religii mogą być organizowane w grupie
międzyoddziałowej;
5) nauczanie religii odbywa się w wymiarze dwóch zajęć przedszkolnych tygodniowo –
po 30 min w oddziałach dzieci objętych rocznym przygotowaniem przedszkolnym;
6) nauczanie religii odbywa się na podstawie programów opracowanych
i zatwierdzonych przez właściwe władze kościołów;
7) te same zasady stosuje się wobec podręczników do nauczania religii;
8) dzieci nie uczęszczające na religię mają zapewnioną opiekę nauczyciela.
6. W przedszkolu może być prowadzona innowacyjnej pedagogiczna lub eksperyment
pedagogiczny, który nie prowadzi do zmiany typu przedszkola.
1) innowacja lub eksperyment może obejmować wszystkie lub wybrane zajęcia
edukacyjne, całe przedszkole lub poszczególne grupy;
2) udział nauczycieli w innowacji lub eksperymencie jest dobrowolny;
3) uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji lub eksperymentu w przedszkolu
podejmuje rada pedagogiczna;
4) procedurę wprowadzenia innowacji pedagogicznej i eksperymentu pedagogicznego
określają odrębne przepisy.
7. Przedszkole sprasowuje opiekę nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie
zajęć poza przedszkolem:
1) nauczycielka jest w pełni odpowiedzialna za bezpieczeństwo powierzonych jej dzieci,
2) przez cały dzień pobytu w przedszkolu dzieci w grupie są pod opieką nauczyciela,
który organizuje zajęcia dydaktyczno – wychowawcze, zabawy, prace zespołowe
i indywidualne, wychowawcze, zgodne z programem i planem zajęć,
3) nauczycielka zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod
względem fizycznym, jak i psychicznym, stosuje w swoich działaniach obowiązujące
przepisy bhp i ppoż,
4) każdorazowo przed rozpoczęciem zajęć nauczycielka powinna skontrolować teren,
salę, sprzęt, pomoce i inne narzędzia,
5) nauczycielka opuszcza oddział dzieci w momencie przyjścia drugiej nauczycielki,
informuje ją o wszystkich sprawach dotyczących wychowanków,
6) nauczycielka może opuścić dzieci w sytuacji nagłej tylko wtedy, gdy zapewni w tym
czasie opiekę upoważnionej osoby nad powierzonymi jej dziećmi,
7) obowiązkiem nauczycielki jest obserwować, sumiennie nadzorować, nie pozostawiać
dzieci bez opieki, oraz udzielać natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji gdy ta
pomoc jest niezbędna;
8) powiadomić dyrekcję, oraz rodziców o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych
niepokojących symptomach (temperatura, złe samopoczucie, dziwne zachowanie
dziecka),
9) obowiązkiem nauczyciela jest zapoznanie się z przepisami ruchu drogowego
i przestrzeganie tych przepisów podczas spacerów i wycieczek z dziećmi,
10) wycieczki i spacery poza teren powinny odbywać się przy udziale wymaganej liczby
opiekunów, zgodnie z regulaminem wycieczek uchwalonym przez radę
pedagogiczną.
8. Przedszkole i rodzice przestrzegają bezpieczeństwa związanego z przyprowadzaniem
i odbieraniem dziecka.
1) dzieci do przedszkola winny być przyprowadzane i odbierane przez rodziców
(opiekunów prawnych) lub inną pełnoletnią osobę, pisemnie przez nich upoważnioną,
zapewniającą bezpieczeństwo;
prawnych, adres zamieszkania, serie i numery dowodów tożsamości, numery
telefonów oraz imię i nazwisko osoby upoważnionej, serię i numer dowodu tożsamości,
numer telefonu, miejsce zamieszkania oraz deklaracje zgody na udostępnienie danych
osobowych;
3) upoważnienie ważne jest przez jeden rok szkolny, bądź na okres wyznaczony przez
rodziców w danym roku szkolnym;
4) osoby upoważnione w każdym przypadku przyprowadzają i odbierają dzieci
bezpośrednio od nauczycielki danego oddziału;
5) osoby upoważnione mogą odebrać dziecko po uprzednim okazaniu dowodu
tożsamości;
6) w każdym innym przypadku przedszkole nie podejmuje odpowiedzialności za dzieci;
7) od chwili wyjścia dziecka z sali zabaw/zajęć, na wezwanie rodziców (opiekunów
prawnych), osób upoważnionych do odbioru, odpowiedzialność za odbierane dziecko
przejmują rodzice (opiekunowie prawni), osoby upoważnione do odbioru;
8) podczas odbierania dzieci z ogrodu przedszkolnego, odpowiedzialność za odbierane
dziecko przejmują rodzice ( opiekunowie prawni), osoby upoważnione do odbioru, od
chwili wezwania i podejścia dziecka do rodziców (opiekunów prawnych) lub osoby
upoważnionej do odbioru;
9) rodzice (opiekunowie prawni), osoby upoważnione do odbioru pozostający dłużej
w ogrodzie przedszkolnym ponoszą całkowitą odpowiedzialność za bezpieczeństwo
dziecka;
bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich
osobę;
11) pracownicy przedszkola mają prawo odmówić wydania dziecka osobom będącym
w stanie nietrzeźwym, bez względu na to, czy jest to rodzic, opiekun prawny
czy osoba upoważniona do odbioru dziecka;
12) o każdej odmowie wydania dziecka rodzicowi, opiekunowi prawnemu, osobie
upoważnionej, nauczyciel niezwłocznie informuje dyrektora przedszkola lub
nauczyciela posiadającego pełnomocnictwo Burmistrza Łasku;
13) gdy nauczyciel nie wyda dziecka, dyrektor wspólnie z nauczycielem podejmują
wszelkie czynności w celu nawiązania kontaktu z rodzicami, (opiekunami prawnymi)
dziecka lub innymi osobami upoważnionymi do odbioru dziecka;
14) dzieci mogą być przyprowadzane do przedszkola od godziny otwarcia tj. 6.30,
określonej w arkuszu organizacji na dany rok szkolny do godziny 8.30;
15) w przypadku późniejszej godziny przyjścia dziecka do przedszkola (dotyczy to
sytuacji wyjątkowych), rodzice mają obowiązek poinformować o tym
fakcie nauczycielkę danego oddziału telefonicznie lub osobiście do godz. 8:30.
16) odbieranie dzieci z przedszkola odbywa się od godz. 12:30 dla dzieci korzystających
tylko z podstawy programowej, do godziny 16.30 określonej w arkuszu organizacji na
dany rok szkolny, jako godzina zamknięcia przedszkola dla dzieci przebywających
w przedszkolu dłużej niż 5 godzin dziennie;
17) rodzice (opiekunowie prawni) zobowiązani są do przestrzegania godzin
przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola;
18) w przypadku nieodebrania dziecka do godziny ustalonej jako godzina zamknięcia
przedszkola nauczyciel powinien niezwłocznie powiadomić rodziców (opiekunów
prawnych) o tym fakcie oraz zapewnić opiekę dziecku do czasu przybycia rodziców;
19) w przypadku, gdy pod wskazanymi numerami telefonów nie można uzyskać informacji
o miejscu pobytu rodziców (opiekunów prawnych), nauczyciel powiadamia dyrektora
o zaistniałym fakcie;
20) dyrektor podejmuje decyzję o powiadomieniu policji o niemożności skontaktowania
się z rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka.
9. Organizacja zajęć dodatkowych w przedszkolu.
1) w przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe na wniosek rodziców/prawnych
opiekunów dziecka;
2) przedszkole może rozszerzyć swoją ofertę programową o bezpłatne zajęcia
proponowane przez organ prowadzący;
3) przedszkole nie może pobierać innych opłat za zajęcia dodatkowe - 1zł za
godzinę (wysokość opłaty podlega waloryzacji zgodnie z zasadami określonymi
w ustawie o systemie oświaty);
4) zajęcia dodatkowe organizowane są poza godzinami przeznaczonymi na realizację
podstawy programowej;
5) czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo powinien być dostosowany do możliwości
rozwojowych dzieci i wynosi:
a) z dziećmi w wieku trzech – czterech lat – około 15 minut,
b) z dziećmi w wieku pięciu – sześciu lat – około 30 minut,
6) zajęcia dodatkowe dokumentowane są zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 3
1. Organami przedszkola są:
1) dyrektor przedszkola;
2) rada pedagogiczna;
3) rada rodziców.
2. Dyrektor przedszkola.
1) jest powoływany przez organ prowadzący przedszkole;
2) dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje ją na
zewnątrz, jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu
nauczycieli, pracowników obsługi i administracji;
3) sprawuje nadzór pedagogiczny poprzez prowadzenie ewaluacji wewnętrznej, kontroli
i wspomagania nauczycieli;
4) dyrektor współpracuje z radą pedagogiczną i radą rodziców;
5) zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, a także bezpieczne
i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole
poza obiektem do niego należącym;
6) dyrektor jest uprawniony do wydawania decyzji administracyjnych, decyduje o:
a) powołaniu Komisji Rekrutacyjnej,
b) przyjęciu dziecka do przedszkola na wolne miejsca w trakcie roku szkolnego,
c) skreśleniu wychowanka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola, w oparciu
o uchwałę Rady Pedagogicznej,
d) uznaniu kwalifikacji pedagogicznych i merytorycznych nauczyciela,
e) nadaniu nauczycielowi stażyście stopnia nauczyciela kontraktowego,
7) dyrektor organizuje i kieruje procesem wychowawczo - dydaktycznym i opiekuńczym
stwarzając warunki prawidłowego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne
działania prozdrowotne oraz odpowiada za jego poziom:
a) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej,
b) przygotowuje i prowadzi posiedzenia rady pedagogicznej;
c) wstrzymuje wykonanie uchwał podjętych przez radę pedagogiczną, niezgodnych
z prawem, zawiadamiając o tym organ prowadzący i organ sprawujący nadzór
pedagogiczny,
d) udziela informacji o działalności wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej
placówki radzie rodziców;
e) zatwierdza do realizacji zestaw programów wychowania przedszkolnego;
f) jest odpowiedzialny za umieszczenie w zestawie programów nauczania całości
podstawy programowej,
g) przekazuje uchwałę rady pedagogicznej w sprawie innowacji kuratorowi oświaty,
organowi prowadzącemu placówkę,
h) ustala z radą pedagogiczną przydział nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach
wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych,
i) zapewnia prawidłowy przebieg stażu nauczycielowi ubiegającemu się o awans
zawodowy,
j) zatwierdza plan rozwoju zawodowego nauczycieli,
k) ocenia pracę nauczycieli oraz dorobek zawodowy nauczyciela za okres stażu,
l) opracowuje wieloletni plan doskonalenia zawodowego nauczycieli,
m) we współpracy z innymi nauczycielami planuje, organizuje i diagnozuje
działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą przedszkola,
n) inspiruje i wspomaga nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie
jakości, pracy przedszkola oraz podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego,
o) gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy,
p) opracowuje program poprawy efektywności kształcenia i wychowania w przypadku
stwierdzenia przez organ prowadzący nadzór pedagogiczny niedostatecznych
efektów,
q) nadzoruje prawidłowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej,
r) przed zakończeniem każdego roku szkolnego przedstawia radzie pedagogicznej
i radzie rodziców informacje o realizacji planu nadzoru pedagogicznego: (zakres
wykonania planu, wnioski ze sprawowania nadzoru pedagogicznego, podjęte
działania wynikające z wniosków ze sprawowania nadzoru pedagogicznego wraz
z informacją o ich skutkach),
s) realizuje zadania zgodnie z uchwałami rady pedagogicznej, podjęte w ramach
kompetencji stanowiących oraz zarządzeniami organów nadzorujących
przedszkole,
t) wyraża zgodę na podjęcie na terenie przedszkola działań przez instytucje
i stowarzyszenia,
u) współdziała, jeżeli zachodzi taka potrzeba ze szkołami wyższymi oraz zakładami
kształcenia nauczycieli w organizowaniu praktyk pedagogicznych,
v) współdziała z jednostką samorządu terytorialnego w zakresie realizacji zadań
wymagających takiego współdziałania,
w) odpowiada za kształtowanie twórczej atmosfery pracy w przedszkolu, właściwych
warunków pracy i stosunków pracowniczych,
x) dyrektor przedszkola może wystąpić do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej,
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, Sądu w sytuacji konieczności podjęcia
interwencji ze względu na zaistniałą sytuację rodzinną lub losową dziecka,
8) dyrektor przedszkola jest kierownikiem zakładu pracy, dla zatrudnionych
w przedszkolu nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami,
a w szczególności decyduje w sprawach:
a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
b) przyznawania nagród i wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym
pracownikom przedszkola,
c) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach
odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych
pracowników przedszkola,
d) zapewniania odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,
e) organizuje pracę w przedszkolu, opracowuje regulamin pracy związany
z kodeksem pracy i kartą nauczyciela,
f) opracowuje projekt arkusza organizacyjnego przedszkola,
g) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi
odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
h) opracowuje projekt planu finansowego przedszkola, przedstawia projekt do
zaopiniowania radzie pedagogicznej, ponosi odpowiedzialność za prawidłowe
wykorzystanie środków finansowych,
i) tworzy i zatwierdza roczny plan finansowy środków specjalnych,
j) właściwie gospodaruje mieniem przedszkola,
k) sprawuje nadzór nad działalnością administracyjno-gospodarczą przedszkola,
l) załatwia sprawy osobowe pracowników,
m) organizuje okresowe inwentaryzacje majątku przedszkola,
n) organizuje okresowe przeglądy techniczne obiektu oraz prace konserwacyjno-
remontowe,
o) zapewnia pomoc pracownikom w realizacji ich zadań oraz ich doskonaleniu
zawodowym,
p) określa zakres odpowiedzialności materialnej pracowników zgodnie z przepisami
kodeksu pracy,
q) zawiesza zajęcia na czas oznaczony, powiadamiając o tym organ prowadzący,
jeżeli temperatura w pomieszczeniach zajęć dzieci jest niższa niż 18ºC,
r) współdziała z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi
w placówce w zakresie przewidzianym odrębnymi przepisami,
s) czuwa nad prawidłowym przebiegiem współdziałania organów przedszkola
poprzez umożliwienie systematycznych spotkań przedstawicieli tych organów,
t) podania do wiadomości stosownych uchwał oraz umożliwienie stałych
kontaktów organów placówki nie naruszających ich autonomii,
u) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
1) rada pedagogiczna jest organem kolegialnym przedszkola w zakresie realizacji zadań
statutowych dotyczących kształcenia, wychowania i opieki;
2) rada pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu;
3) skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele pracujący w przedszkolu;
4) przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola;
5) do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
a) przygotowanie projektu statutu lub jego zmian,
d) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków (nie dotyczy
dzieci objętych obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego)
e) ustalanie regulaminu swojej działalności i jego zmian,
f) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli placówki.
6) do kompetencji opiniujących rady pedagogicznej należy:
a) opiniowanie organizacji pracy przedszkola, w tym harmonogramu pracy
nauczycieli,
zajęć opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych,
kadencję przez organ prowadzący,
przez dyrektora przedszkola,
uchwaleniem przez radę rodziców.
7) do kompetencji wnioskodawczych rady pedagogicznej należy:
a) wystąpienie z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora
przedszkola lub innej osoby pełniącej stanowisko kierownicze w przedszkolu,
konkursowej na stanowisko dyrektora przedszkola,
8) zebrania rady pedagogicznej;
a) zebrania rady przygotowuje i prowadzi przewodniczący, który jest odpowiedzialny
za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie
z regulaminem rady,
b) zebrania mogą być zwoływane na wniosek organu sprawującego nadzór
pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego rady rodziców, organu
prowadzącego albo co najmniej 1/3 członków rady,
c) zebrania odbywają co najmniej 3 razy w roku zgodnie z harmonogramem: przed
rozpoczęciem roku szkolnego, po I semestrze i po zakończeniu roku szkolnego,
d) w zebraniach członków rady mogą brać udział z głosem doradczym osoby
zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady
pedagogicznej,
e) uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykle większością głosów,
w obecności co najmniej połowy liczby jej członków,
f) nauczycieli zobowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał,
wniosków i spostrzeżeń z posiedzenia rady, które mogą naruszyć dobra osobiste
dzieci i ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola,
g) zebrania rady są protokołowane.
4. Rada Rodziców.
1) rada rodziców jest organem społecznym przedszkola;
2) stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola,
3) w skład rady rodziców wchodzi co najmniej 7 przedstawicieli, wybranych w tajnych
wyborach podczas zebrania rodziców wychowanków placówki;
4) wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym;
w wyżej wymienionych wyborach jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic.
5) kompetencje rady rodziców:
a) rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny
ze statutem przedszkola, w którym określa się w szczególności wewnętrzną
strukturę i tryb pracy rady oraz szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do
rady oddziałowej oraz rady rodziców przedszkola;
b) posiada pełnomocnictwo rodziców poszczególnych grup wiekowych do
reprezentowania ich spraw i współpracy z dyrektorem przedszkola i radą
pedagogiczną,
c) współdziała z przedszkolem w celu ujednolicenia oddziaływań na dzieci przez
rodzinę, przedszkole;
d) uczestniczy w życiu przedszkola przyczyniając się do podnoszenia jakości pracy
przedszkola i zaspokojenia potrzeb dzieci,
e) uchwala, w porozumieniu z radą pedagogiczną, program wychowawczy
przedszkola,
f) uchwala w porozumieniu z radą pedagogiczną, program profilaktyki
przedszkola,
g) opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub
wychowania placówki, w przypadku stwierdzenia niedostatecznych efektów
kształcenia w wyniku kontroli organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
h) wydaje opinie w sprawie dodatkowych zajęć edukacyjnych,
i) może występować do dyrektora i innych organów placówki, organu prowadzącego
placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami
we wszystkich sprawach przedszkola,
j) może występować do dyrektora i rady pedagogicznej przedszkola z wnioskami
i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw placówki,
k) może wnioskować o ocenę pracy nauczyciela,
l) deleguje przedstawiciela rady rodziców do składu komisji konkursowej na
stanowisko dyrektora przedszkola,
m) deleguje przedstawiciela rady rodziców do składu komisji kwalifikacyjnej
ds. rekrutacji,
n) w celu wspierania statutowej działalności przedszkola rada rodziców może
gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł,
o) w posiedzeniach rady rodziców mogą brać udział inne osoby zaproszone z głosem
doradczym,
p) zasady wydatkowania funduszy określa regulamin działalności rady rodziców,
q) zebrania rady rodziców są protokołowane.
5. Poszczególne organy przedszkola współdziałają ze sobą na zasadach partnerstwa,
przestrzegając obowiązującego prawa oświatowego nie ingerując w swoje kompetencje.
6. Spory między organami przedszkola są rozpatrywane na terenie placówki. Pierwszą instancją
do rozstrzygania sporów jest dyrektor przedszkola. Spory rozstrzygane są w drodze:
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§ 4
Statut przedszkola określa organizację przedszkola, z uwzględnieniem przepisów § 5-7
§ 5
1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci
w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, rodzaju i stopnia niepełnosprawności. Z uwagi na dużą liczbę dzieci w danych rocznikach,
dopuszcza się łączenie dzieci w grupach 3-4 latki, 4-5 latki ,5-6 latki.
2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
3. Liczba dzieci w oddziale integracyjnym w przedszkolu ogólnodostępnym powinna
wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 dzieci niepełnosprawnych.
§ 6
1) z dziećmi w wieku 3-4 lat około 15 minut
2) z dziećmi w wieku 5-6 lat około 30 minut
1) przedszkole prowadzi dla każdego oddziału dziennik zajęć przedszkola, w którym
dokumentuje się przebieg pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej z dziećmi
w danym roku szkolnym;
2) do dziennika zajęć przedszkola wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska
i imiona dzieci, daty i miejsca ich urodzenia, nazwiska i imiona rodziców (prawnych
opiekunów) i adresy ich zamieszkania, oznaczenie realizowanego programu
wychowania przedszkolnego oraz w dzienniku odnotowuje się obecność dzieci na
zajęciach dydaktyczno-wychowawczych;
3) przeprowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych nauczyciel potwierdza podpisem.
§ 7
1. Publiczne Przedszkole Nr 4 jest placówką wielooddziałową.
§ 8
arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola najpóźniej do dnia
30 kwietnia. Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący w terminie
do 31 maja.
kierownicze;
prowadzący przedszkole.
§ 9
przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia
i higieny pracy, zasady określonej w § 5 ust. 2-3 oraz oczekiwań rodziców (prawnych
opiekunów).
§ 10
1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerwy w okresie wakacji
ustalonej przez organ prowadzący placówkę.
2. Przedszkole działa codziennie, od poniedziałku do piątku, od godziny 6.30 do 16.30.
3. Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się w czasie
codziennych zajęć, w wymiarze 5 godzin dziennie /7.30 – 12.30/, przy czym:
1) co najmniej 1/5 czasu należy przeznaczyć na zabawę ( w tym czasie dzieci bawią się
swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela);
2) co najmniej 1/5 czasu (w przypadku młodszych dzieci – ¼ czasu) dzieci spędzają w
ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są tam gry i zabawy
ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe
i ogrodnicze itd.);
3) najwyżej 1/5 czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według
wybranego programu wychowania przedszkolnego;
4) pozostały czas – 2/5 czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować ( w tej puli czasu
mieszczą się jednak czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne).
4. Przedszkole jest nieczynne:
1) w soboty i niedziele, z wyjątkiem dni, w których organizowane są imprezy
środowiskowe i integracyjne;
2) we wszystkie święta państwowe ustawowo wolne od pracy;
3) podczas letniej przerwy wakacyjnej z wyjątkiem pełnienia dyżuru, zgodnie
z ustaleniami organu prowadzącego;
4) o zamknięciu przedszkola w jakikolwiek inny dzień uzgodniony z organem
prowadzącym rodzice zostaną powiadomieni odpowiednio wcześniej;
5) odbieranie dzieci z przedszkola trwa do godziny 16.30;
6) ze względów organizacyjnych wskazane jest, aby późniejsze przyprowadzenie dziecka
do przedszkola (w sytuacjach wyjątkowych) było zgłoszone wcześniej osobiście lub
telefonicznie do godziny 8.30;
7) zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu określa organ prowadzący w formie
Uchwały Rady Miejskiej;
8) rodzice wychowanków na początku roku szkolnego otrzymują te zasady do
wiadomości i swoim podpisem poświadczają zgodę na ich przestrzeganie / UMOWA
O ŚWIADCZENIE USŁUG/;
9) zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia przez dzieci oraz chętnych pracowników
ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z intendentem i wprowadza w formie
zarządzenia;
10) opłaty pobierane są w placówce za pokwitowaniem i odprowadzane do banku w Łasku.
11) odpłatność za przedszkole odbywa się w terminie do 15 – go każdego miesiąca ;
12) w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określonej
przez MEN świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne;
13) wysokość opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu ponad czas przeznaczony na
realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego ustala się zgodnie
z bieżącą Uchwałą Rady Miejskiej w Łasku - wynosi 1 zł za każdą
rozpoczętą godzinę,
14) wysokość opłaty, o której mowa w punkcie 13 podlega waloryzacji zgodnie z zasadami
określonymi w ustawie z dnia 13 czerwca 2013r. o zmianie ustawy o systemie
oświaty i niektórych ustaw,
15) wysokość opłaty, o której mowa w punkcie 13 ulega obniżeniu na każde dziecko
o 30% w przypadku gdy do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkołach
podstawowych prowadzonych przez Gminę Łask uczęszcza rodzeństwo - zgodnie
z obowiązującą Uchwały Rady Miejskiej w Łasku.
16) przedszkole zapewnia wyżywienie dzieci i pracowników przedszkola;
a) stawka dzienna za wyżywienia dziecka w przedszkolu wynosi 6 zł. (śniadanie,
obiad, podwieczorek),
b) z odpłatności za wyżywienie odliczany jest każdy dzień nieobecności dziecka,
c) z bezpłatnych posiłków korzysta personel pracujący bezpośrednio przy żywieniu,
d) pozostali pracownicy wnoszą opłaty indywidualnie wg obowiązującej stawki
żywieniowej.
17) w przypadku rezygnacji z przedszkola rodzice zobowiązani są zawiadomić o tym
dyrektora w formie pisemnej z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem ze
skutkiem na koniec miesiąca.
§ 11
1. W przedszkolu zatrudniony jest dyrektor, nauczyciele, pracownicy administracji i obsługi.
2. Zasady zatrudnienia i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne
przepisy.
3. Nauczycielka wychowania przedszkolnego jest odpowiedzialna za zdrowie
i bezpieczeństwo dzieci przebywających pod jej opieką.
4. Naczelną zasadą jej pracy jest dobro dziecka i poszanowanie jego godności osobistej.
6. Do zakresu zadań nauczycieli należy:
1) planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z obowiązującym
programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość;
2) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań;
3) prowadzenie obserwacji pedagogicznych,
4) prowadzenie powierzonych przez dyrektora zajęć indywidualnego przygotowania
przedszkolnego
5) stosowanie twórczych i nowatorskich metod nauczania i wychowania;
6) odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu
i poza terenem w czasie spacerów, wycieczek itp.
7) współpraca ze specjalistami świadczącymi wykwalifikowaną pomoc psychologiczno-
pedagogiczną, zdrowotną itp.;
8) planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich
kwalifikacji przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego;
9) dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę
pomieszczeń;
10) eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci;
11) współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania
i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców (prawnych opiekunów) do
znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania
przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących
dziecka, jego zachowania i rozwoju;
12) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej
i opiekuńczej, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
13) realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących;
14) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym
i kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym.
7. Nauczycielka poza obowiązującym wymiarem pracy z dziećmi ma obowiązek:
1) brać udział w przygotowaniu uroczystości organizowanych dla dzieci i przez dzieci;
2) uczestniczyć w tych uroczystościach;
3) brać czynny udział w naradach roboczych, posiedzeniach Rad Pedagogicznych
i realizowaniu jej uchwał;
4) brać udział w konferencjach metodycznych, szkoleniach mających na celu podnoszenie
wiedzy pedagogicznej;
5) organizować zebrania z rodzicami.
8. Nauczycielka zobowiązana jest wykonywać inne czynności zlecone przez dyrektora, a nie
wymienione wyżej, lecz wynikające z działalności przedszkola.
9. Nauczycielka ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej
i metodycznej ze strony dyrektora, Rady Pedagogicznej lub wyspecjalizowanych w tym
zakresie placówek i instytucji oświatowych.
10. Nauczyciel utrzymuje kontakt z rodzicami dzieci w celu:
1) poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dzieci;
2) ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci;
3) włączania ich w działalność przedszkola.
11. W przedszkolu może być zatrudniony nauczyciel umuzykalnienia.
1) w szczególności do zakresu obowiązków nauczyciela umuzykalnienia należy:
przedszkole;
muzycznej;
12. W przedszkolu może być zatrudniony nauczyciel realizujący gimnastykę korekcyjną.
1) w szczególności do zakresu obowiązków nauczyciela gimnastyki korekcyjnej należy:
13. W przedszkolu może być zatrudniony nauczyciel języka angielskiego.
1) do zakresu obowiązków nauczyciela języka angielskiego należy:
a) zapewnienie pełnego bezpieczeństwa dzieci powierzonych mu na czas prowadzonych
zajęć,
i porządkowych obowiązujących w przedszkolu,
programu);
14. Religie w przedszkolu prowadzi nauczyciel religii / katecheta.
1) do zakresu obowiązków nauczyciela religii/katechety należy:
a) zapewnienie pełnego bezpieczeństwa dzieci powierzonych mu na czas prowadzonych
zajęć,
b) przestrzeganie przepisów i zasad bhp oraz przepisów organizacyjnych i porządkowych
obowiązujących w placówce,
d) wykazywanie dbałości o mienie przedszkolne,
e) przestrzeganie zasad współżycia społecznego,
f) przestrzeganie czasu pracy ustalonego z dyrektorem przedszkola,
g) prowadzenie zajęć w oparciu o program opracowany i zatwierdzony przez właściwe
władze kościołów, te same zasady stosuje się wobec podręczników do nauczania
religii,
i) systematyczne i bieżące wpisywanie tematów katechez do dziennika zajęć.
15. Szczegółowy zakres zadań pracowników administracji i obsługi znajduje
się w Regulaminie Pracy Przedszkola Publicznego nr 4 w Łasku oraz w teczkach akt
osobowych pracowników.
16. Wszyscy pracownicy zobowiązani są do przestrzegania zasad BHP i p-poż.,
odpowiadają za powierzone mienie przedszkola.
§ 12
1. Dyrektor może utworzyć stanowisko wicedyrektora, gdy arkusz organizacji przedszkola
będzie przewidywał pracę co najmniej dwóch oddziałów dłużej niż 10 godzin dziennie,
bądź w innych przypadkach za zgodą organu prowadzącego.
§ 13
§ 14
1. W przedszkolu ogólnodostępnym z oddziałami integracyjnymi zatrudnia się dodatkowo
nauczycieli posiadających specjalne przygotowanie pedagogiczne oraz specjalistów
prowadzących zajęcia rewalidacyjne.
§ 15
1. Do zadań nauczyciela związanych ze współdziałaniem z rodzicami w sprawach
wychowania i nauczania dzieci należy:
1) otaczanie indywidualną opieką każdego wychowanka i współdziałanie z jego
rodzicami (opiekunami prawnymi) w sprawach wychowania i nauczania dzieci
uwzględniając prawa rodziców (opiekunów prawnych) do znajomości zadań
wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego
realizowanego w danym oddziale i uzyskania informacji dotyczących dziecka, jego
zachowania i rozwoju w celu:
a) rozpoznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dziecka,
b) ustalenia form pracy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
c) włączania rodziców w działalność przedszkola.
2) informowanie rodziców o postępach dziecka zgodnie z zasadami ustalonymi przez radę
pedagogiczną lub w formie zaproponowanej przez rodzica przyjmując zasady
przepływu informacji:
a) zebrania grupowe,
b) konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielem, psychologiem,
logopedą na życzenie rodzica,
c) dni otwarte raz do roku uzgodnione na radzie pedagogicznej,
d) kąciki informacyjne dla rodziców w szatni przedszkolnej, holu – informacje
z zakresu psychologii, pedagogiki wywieszane na tablicy w formie ulotek,
e) zajęcia otwarte, integracyjne dla dzieci i rodziców ustalone przez nauczycielki
z rodzicami na potkaniu organizacyjnym,
f) harmonogram całorocznych spotkań opracowuje nauczyciel w porozumieniu
z rodzicami lub prawnymi opiekunami dziecka na pierwszym spotkaniu z rodzicami
w roku szkolnym.
3) opracowanie we współpracy z rodzicami rocznego planu współdziałania w oddziale
w celu stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju wychowankom, prowadzenia
pedagogizacji rodziców, udzielania pomocy w rozwiązywaniu problemów
wychowawczych, a tym samym podnoszenia poziomu placówki;
4) przedszkole umożliwia rodzicom korzystania z ich praw do:
a) znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego
realizowanego w danym oddziale i rocznego programu pracy przedszkola, z którym
są zapoznawani na pierwszym w roku szkolnym spotkaniu organizowanym przez
dyrektora,
b) znajomości tematów i treści planów miesięcznych w danym oddziale, z którymi są
zapoznawani poprzez gazetki, zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne wieszane
na tablicy ogłoszeń w szatni oraz na zebraniach i spotkaniach w grupach,
c) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat dziecka, jego zachowania i rozwoju
poprzez obserwowanie własnego dziecka w zajęciach otwartych organizowanych
przez nauczycieli, uzyskiwania od nauczyciela w kontaktach indywidualnych
informacji z prowadzonych obserwacji dzieci oraz zapoznania się z kartami pracy
dziecka i teczką jego prac plastycznych.
2. Do zadań nauczycieli związanych z planowaniem i prowadzeniem pracy wychowawczo-
dydaktycznej oraz odpowiedzialność za jej jakość należy:
1) aktywny udział w opracowaniu 5 letniego programu rozwoju przedszkola (koncepcja),
rocznego programu rozwoju;
a) roczny program rozwoju oparty jest na 5 letnim programie rozwoju przedszkola;
b) miesięczne plany pracy odzwierciedlają założenia zawarte w rocznym programie oraz
zawierają zadania lub treści programowe realizowanego w danym oddziale programu
wychowania przedszkolnego, ich sposoby realizacji określające dostosowane do nich
formy i metody z uwzględnieniem warunków, potrzeb i możliwości rozwojowych
wychowanków;
c) miesięczne plany są opracowywane przez danego nauczyciela oddziału po konsultacji
z koleżankami współpracującymi w grupie;
2) uczestniczenie w diagnozowaniu pracy przedszkola poprzez monitorowanie, konstruowanie
narzędzi badawczych i dokonywanie ewaluacji pracy w celu podnoszenia jakości;
3) wybór programu wychowania przedszkolnego;
4) prawo opracowania własnego programu wychowania przedszkolnego, przedstawienie go
radzie pedagogicznej;
5) prowadzenie na bieżąco dokumentacji pedagogicznej:
a) dziennika zajęć,
b) kart obserwacji pedagogicznej,
c) miesięcznych planów pracy z dziećmi,
d) kart pracy indywidualnej stymulującej, rozwijającej, korygującej rozwój dzieci zdolnych
oraz tych, które wymagają wsparcia.
3. Nauczyciel samokształci się i doskonali zawodowo poprzez:
1) udział w konferencjach metodycznych, zespołach samokształceniowych oraz
problemowych;
2) udział w spotkaniach z różnymi specjalistami w formie wykładów, seminariów, zajęć
o charakterze warsztatowym, kursów doskonalących organizowanych przez instytucje
do tego uprawnione;
3) czytanie na bieżąco literatury wiążącej się z problematyką rozwoju i edukacji dzieci
w wieku przedszkolnym;
4) wymianą doświadczeń zawodowych z innymi nauczycielami, prowadzenie zajęć
koleżeńskich;
5) wspólne rozwiązywanie problemów występujących w przedszkolu.
4. Prowadzenie pracy wychowawczo – dydaktyczno - opiekuńczej oraz odpowiedzialność
za jakość i wyniki, a także za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci,
a zatem:
1) wspieranie rozwoju aktywności poznawczej dziecka nastawionej na poznanie samego
siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno- kulturalnej i przyrodniczej, wzbogacanej
o zasób własnych doświadczeń;
2) kierowanie się w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
dobrem dzieci, troska o ich zdrowie, a także szanowanie godności osobistej
wychowanka;
3) kierowanie działalnością dziecka przez:
a) organizowanie środowiska wychowującego i tworzenie sytuacji edukacyjnych,
b) dostarczanie treści,
c) stosowanie różnorodnych form i metod pracy z dzieckiem,
4) podejmowanie działań wychowawczo- dydaktycznych opierających się na:
a) stawianiu diagnozy pedagogicznej opartej na obserwacji rzeczywistych zachowań
dziecka,
b) przekładaniu zadań programowych na sytuacje wychowawczo-edukacyjne dla
poszczególnych dzieci z uwzględnieniem przy tym ich rzeczywistych potrzeb,
c) kontroli opartej na obserwacji procesu wychowawczo-dydaktycznego
i porównaniu wyników ze stanem wyjściowym.
5) dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie dzieci podczas pobytu w przedszkolu
ze szczególnym uwzględnieniem wycieczek, spacerów, pobytu dzieci w ogrodzie
przedszkolnym zgodnie z przepisami prawa i regulaminami wewnętrznymi;
6) tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności
i zainteresowań przez:
a) wzbogacanie swego i dzieci warsztatu pracy,
b) szanowanie indywidualności dzieci,
c) wprowadzanie zmian do swojej pracy, poszukiwanie pomysłów wzmacniających
aktywność dziecka oraz jego zainteresowań.
5. Do zadań nauczyciela należy również prowadzenie obserwacji pedagogicznych i ich
dokumentowanie; obserwacje przeprowadza się dwa razy w roku i dokumentuje je
w arkuszu diagnostycznym,
1) prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza
przedszkolna) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w
klasie I szkoły podstawowej ( w październiku – listopadzie ) nauczyciele dzieci
dzieci sześciu – i pięcioletnich, objętych wychowaniem przedszkolnym;
2) opracowanie w oparciu o zgromadzone wyniki diagnozy przedszkolnej i realizowanie
programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka;
3) przeprowadzenie kolejnej diagnozy w kwietniu i opracowanie Informacji o gotowości
dziecka do podjęcia nauki w szkole;
6. Do zadań nauczyciela w zakresie współpracy ze specjalistami świadczącymi pomoc
psychologiczno-pedagogiczną należy udział w omówieniach pracy z logopedą
i nauczycielami gimnastyki korekcyjnej, rytmiki, języka angielskiego.
7. Zaznajomienie rodziców z ich prawami i obowiązkami.
1) rodzice mają prawo do :
a) zapoznania się z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy
dydaktyczno-wychowawczej,
b) zapoznanie się z Planem Nadzoru Pedagogicznego,
c) uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat aktualnego stanu rozwoju
i postępów edukacyjnych dziecka,
d) uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka, aby mogli
je w osiągnięciu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspomagać,
e) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, logopedy, psychologa
w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod
udzielania dziecku pomocy;
f) wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji
pracy przedszkola
g) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi
prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje
przedstawicielstwa - radę rodziców.
2) do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
a) przestrzeganie niniejszego statutu,
b) zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,
c) respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców podjętych w ramach
ich kompetencji,
d) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców, prawnych
opiekunów, osoby upoważnione przez rodziców zapewniające dziecku pełne
bezpieczeństwo,
e) przyprowadzanie do przedszkola dziecka, którego stan zdrowia nie zagraża zdrowiu
innych dzieci i personelu;
f) terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,
g) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne
zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
h) rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego
oddziaływania wychowawczego na dziecka i określania drogi jego indywidualnego
rozwoju,
i) zapewnienie regularnego uczęszczania do przedszkola dzieci podlegających
obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego,
8. Nauczyciele i rodzice współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i nauczania dzieci.
1) współdziałanie rodziców i nauczycieli ma na celu stworzenie jak najlepszych warunków
rozwoju wychowankom oraz podnoszenie poziomu placówki;
2) przedszkole jest dla rodziców terenem przyjaznym, otwartym, gdzie własne kompetencje
zawodowe czy wynikające z indywidualnej pasji i zainteresowań umiejętności rodziców
mogą być wykorzystane przy planowaniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych;
3) spotkania organizacyjne ze wszystkimi rodzicami dzieci organizowane
są w miarę bieżących potrzeb, lecz nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym;
4) rodzice mają możliwość przekazywania informacji o dziecku w godzinach otwarcia
przedszkola w sposób bezpośredni lub telefonicznie oraz podczas spotkań
z nauczycielami.
9. Przedszkole proponuje rodzicom następujące formy współpracy :
1) konsultacje w miarę bieżących potrzeb;
2) zebrania grupowe organizacyjne co najmniej 2 razy w roku;
3) dni otwarte;
4) zajęcia otwarte;
5) pomoc w organizacji wycieczek i sprawowaniu opieki nad dziećmi;
6) pomoc w organizacji imprez przedszkolnych oraz udział w nich;
7) zajęcia integracyjne dla dzieci i rodziców;
8) gazetkę przedszkolną, kąciki informacyjne dla rodziców;
9) wspólne seminaria, warsztaty, pogadanki tematyczne dotyczące zagadnień interesujących
rodziców, rozwiązywania problemów wychowawczych;
10) podejmowanie wspólnie z nauczycielami działań mających na celu wzbogacanie
i doposażenie przedszkola w pomoce dydaktyczne;
11) stosowanie różnorodnych narzędzi badawczych (np. ankiety ) w celu zdobywania
informacji zwrotnych o jakości pracy przedszkola.
10. Rodzice za szczególne zaangażowanie we wspieraniu pracy przedszkola mogą otrzymać
na zakończenie roku szkolnego list pochwalny dyrektora i rady rodziców.
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
§ 16
1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
1) dziecko w wieku 5 jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne;
2) zadaniem gminy jest zapewnienie warunków do spełniania tego obowiązku,
3) rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi, zobowiązani są dopełnić czynności
związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola i zapewnienia regularnego uczęszczania
dziecka na zajęcia;
4) niespełnianie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego podlega egzekucji
w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
5) przez niespełnianie obowiązku należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie
jednego miesiąca, na co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w przedszkolu;
6) jeżeli droga dziecka sześcioletniego z domu do przedszkola przekracza 3 km, obowiązkiem
gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przejazdu lub zwrotu
kosztów przejazdu środkami komunikacji publicznej.
2. Indywidualnym obowiązkowym przygotowaniem przedszkolnym obejmuje się dzieci, których
stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola.
1) indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne organizuje się na czas
określony w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego obowiązkowego przygotowania
przedszkolnego, wydanym przez zespół orzekający działający w publicznej poradni
psychologiczno – pedagogicznej;
2) dyrektor przedszkola organizuje indywidualne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne
w sposób zapewniający wykonanie określonych w orzeczeniu zaleceń dotyczących warunków
realizacji i potrzeb edukacyjnych dziecka oraz form pomocy psychologiczno –
pedagogicznej;
3) zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego są prowadzone przez jednego
nauczyciela przedszkola, któremu dyrektor powierzy prowadzenie tych zajęć;
4) w uzasadnionych przypadkach dyrektor może powierzyć prowadzenie w/w zajęć
nauczycielowi zatrudnionemu w innym przedszkolu;
5) zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego prowadzi się w miejscu pobytu
ucznia, w domu rodzinnym, specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym lub placówce
opiekuńczo-wychowawczej;
6) w indywidualnym przygotowaniu przedszkolnym realizuje się treści wynikające z podstawy
programowej wychowania przedszkolnego dostosowane do potrzeb i możliwości
psychofizycznych dziecka;
7) dzieciom objętym indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym w celu ich integracji
ze środowiskiem dyrektor w miarę posiadanych możliwości, uwzględniając zalecenia
zawarte w orzeczeniu oraz aktualny stan zdrowia, organizuje różne formy uczestniczenia
w życiu przedszkola, w szczególności umożliwia udział w zajęciach pozalekcyjnych,
uroczystościach i imprezach przedszkolnych.
3. W przypadku uzasadnionym ważnymi przyczynami rozpoczęcie spełnienia przez dziecko
obowiązku szkolnego może być odroczone nie dłużej niż na jeden rok.
4. Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor szkoły
po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej.
5. Zasady rekrutacji dzieci do przedszkola. Przedszkole prowadzi rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
poprzedzających termin rozpoczęcia postępowania rekrutacyjnego;
2) postępowanie rekrutacyjne odbywa się wyłącznie na wolne miejsca;
3) rodzice lub opiekunowie prawni kandydatów składają dyrektorowi przedszkola lub
upoważnionemu pracownikowi wniosek wraz z załącznikami w terminie zgodnym
z harmonogramem rekrutacji;
4) wniosek o przyjęcie do przedszkola może być złożony do nie więcej niż trzech wybranych
przedszkoli;
5) do przedszkola przyjmowane są dzieci w wieku 3 – 6 lat zamieszkałe na terenie gminy
Łask;
6) w szczególnie uzasadnionych przypadkach do przedszkola może być przyjęte dziecko,
które ukończyło dwa i pół roku;
7) dziecko w wieku 5 lat ma obowiązek odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego;
obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym,
w którym kończy 5 lat.
8) w przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
wychowaniem przedszkolnym może być przyjęte dziecko powyżej 6 lat, nie dłużej jednak
niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat;
9) do publicznego przedszkola w pierwszej kolejności przyjmuje się kandydatów
zamieszkałych na obszarze gminy Łask;
10) w przypadku, gdy liczba kandydatów zamieszkałych na terenie gminy Łask, przewyższa
liczbę wolnych miejsc w przedszkolu publicznym bierze się pod uwagę kryteria
ustawowe:
a) wielodzietność rodziny kandydata,
b) niepełnosprawność kandydata,
c) niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata,
d) niepełnosprawność obojga rodziców kandydata,
e) niepełnosprawność rodzeństwa kandydata,
f) samotne wychowywanie kandydata w rodzinie,
g) objęcie kandydata pieczą zastępczą.
11) kryteria te mają jednakowa wartość;
12) jeśli po tym etapie postępowania rekrutacyjnego przedszkole nadal dysponuje wolnym
i miejscami stosuje się kryteria samorządowe określone przez dyrektora
przedszkola w uzgodnieniu z Burmistrzem Łasku;
13) kryteria te maja różną wartość;
z powyższymi przepisami;
14) w trakcie roku szkolnego dyrektor przedszkola przyjmuje dzieci na wolne miejsca;
15) szczegółowe zasady rekrutacji dzieci do przedszkola określa REGULAMIN
REKRUTACJI DZIECI DO PRZEDSZKOLA
6. Prawa i obowiązki wychowanków przedszkola.
1) dziecko przebywające w przedszkolu ma wszelkie prawa wynikające z Konwencji
Praw Dziecka, a w szczególności :
a) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo –wychowawczo-dydaktycznego
zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
b) szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania,
c) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź
psychicznej,
d) poszanowania jego godności osobistej,
e) poszanowania własności,
f) opieki i ochrony,
g) partnerskiej rozmowy na każdy temat,
h) akceptacji jego osoby,
i) różnorodności doświadczeń,
j) badania i eksperymentowania,
k) komunikacji z dorosłymi na zasadzie równouprawnienia,
m) fantazji i własnych światów,
n) nauki jak podchodzić do niebezpieczeństw,
o) doświadczenia konsekwencji własnego zachowania,
p) zdrowego żywienia,
q) nauki regulowania własnych potrzeb,
r) wypoczynku kiedy jest zmęczone.
2) dziecko w przedszkolu obowiązane jest do:
a) przestrzegania ogólno przedszkolnego kodeksu postępowania zgodnego
z normami i wartościami współżycia społecznego,
b) stosowania się do przyjętych wewnątrz oddziałowych umów opracowanych przez
dzieci i nauczyciela dotyczących współdziałania i współżycia w grupie dziecięcej.
3) system nagród stosowanych wobec wychowanka:
a) pochwała indywidualna dziecka,
b) pochwała na forum grupy,
c) pochwała w obecności rodziców dziecka,
d) odznaka wzorowego przedszkolaka,
e) otrzymanie przez dziecko dyplomu,
d) nagroda rzeczowa,
4) system kar stosowanych wobec wychowanka:
a) upomnienie ustne dziecka przez nauczyciela – rozmowa dziecka z nauczycielem
nt. postępowania dziecka,
b) wykonanie pracy na rzecz poszkodowanego – np. rysunek jako forma przeproszenia,
c) wykonanie pracy na rzecz grupy –np. ułożenie zabawek, książek w kącikach
zainteresowań,
d) odsunięcie dziecka od zabawy – rozmowa dziecka z nauczycielem nt. postępowania,
zachowania,
e) rozmowa dziecka z dyrektorem,
f) rozmowa nauczyciela z rodzicem dziecka w obecności wychowanka.
7. Skreślenie dziecka z listy wychowanków.
1) dyrektor w porozumienie z rada pedagogiczna może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka
nieobjętego obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym z listy dzieci
uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
a) dziecko jest nieobecne w przedszkolu przez okres 1 miesiąca bez usprawiedliwienia,
i po uprzednim pisemnym zawiadomieniu rodziców (opiekunów),
b) rodzic zalega z odpłatnością za przedszkole 1 okres płatności, a w przypadku dziecka
5 i 6 letniego podjęciu decyzji o przeniesieniu wychowanka do innego oddziału
realizującego podstawę programową wychowania przedszkolnego,
c) braku porozumienia między rodzicami a przedszkolem w sprawach kluczowych,
dotyczących wychowania dziecka i problemów wychowawczych kiedy rodzice nie
interesują się dzieckiem i nie współpracują z poradnią specjalistyczną, a dziecko ( jego
zachowanie, agresywne, nieadekwatne do istniejącej sytuacji ) zagraża bezpieczeństwu
innych dzieci i sobie,
d) nie przestrzeganie przez rodziców postanowień niniejszego statutu.
2) zachowanie procedury postępowania w dokonaniu skreślenia dziecka z listy;
a) sporządzenie notatki, protokołu, zeznań świadków – powinny się tam
znaleźć wszystkie informacje mające wpływ na podjęcie uchwały skreślenia dziecka
z listy wychowanków,
b) wychowawca, pedagog są z urzędu rzecznikiem wychowanka,
c) wychowawca ma obowiązek rzetelnie przedstawić uchybienia w postępowaniu
dziecka, ale także jego cechy dodatnie i okoliczności łagodzące (uwzględnia
zachowanie),
d) rada pedagogiczna powinna przedyskutować czy wykorzystano wszystkie możliwości
wychowawczego oddziaływania, czy prowadzone były z nim rozmowy ostrzegawcze,
czy udzielono mu pomocy psychologicznej,
e) na zakończenie posiedzenia Rada podejmuje uchwałę dotyczącą danej sprawy,
f) uchwała rady musi zapaść zgodnie z regulaminem rady przy zachowaniu quorum.
3) stanowiący charakter uchwały o skreśleniu z listy wychowanków placówki obliguje
dyrektora przedszkola do rozliczenia się przed radą ze sposobu jej wykonania;
4) na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej oraz własnego postępowania sprawdzającego
dyrektor powiadamia rodziców wychowanka na piśmie o decyzji skreślenia dziecka
z listy;
5) decyzja o skreśleniu powinna zawierać:
a) numer ( w przedszkolu musi być prowadzony rejestr decyzji dyrektora), datę wydania,
oznaczenie strony (wychowanka),
b) podstawę prawną – art.39, ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1997r. o systemie
oświaty (Dz. U. Nr 67 z 1996r. poz. 329 z póź. zmianami), właściwy punkt, paragraf
czy art. Statutu oraz art. 103 k.p.a),
c) treść decyzji – faktycznie za jaki czyn zostaje wychowanek skreślony, dowody
w tej sprawie, prawne powołanie się na Statut przedszkola- dokładna treść zapisu w
statucie,
d) tryb odwoławczy – rodzicowi dziecka przysługuje odwołanie się od decyzji
dyrektora do organu wskazanego w pouczeniu zawartym w decyzji, za pośrednictwem
dyrektora przedszkola w ciągu 14 dni od daty otrzymania decyzji,
e) decyzję odbierają i podpisują rodzice. Jeżeli nie ma możliwości sprowadzenia
rodziców, pismo wysyła się pocztą – listem poleconym za potwierdzeniem odbioru,
f) rodzice mają prawo wglądu w dokumentacji dotyczącej sprawy łącznie
z protokołami zeznań i protokołem z zebrania rady pedagogicznej w części
dotyczącej ich dziecka ( zgodnie z art. 73 § 1 i 2 k.p.a.),
g) jeżeli rodzice dziecka wniosą odwołanie dyrektor przedszkola ma 7 dni na
ustosunkowanie się do sprawy, ponownie ją analizuje,
h) może przychylić się do odwołania i zmienić swoją decyzję – czyni to również na
piśmie w drodze decyzji i sprawa się na tym kończy,
i) w przypadku gdy podtrzymuje swoją decyzję, to po 7 dniach przesyła całą
dokumentację do organu odwoławczego, który bada sprawę,
j) decyzja wydana przez ten organ jest ostateczna, można ją jedynie zaskarżyć do NSA,
który bada ją pod względem proceduralnym (nie merytorycznym).
8. Wychowankowie przedszkola są ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków.
§ 17
1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami
2. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.
3. Przedszkole prowadzi gospodarkę finansową na zasadach obowiązujących jednostkę
budżetową.
4. Podstawą gospodarki finansowej przedszkola jest : plan finansowy sporządzony przez
dyrektora i zatwierdzony przez organ wykonawczy Gminy : BURMISTRZA.
5. Księgowość przedszkola prowadzona jest zgodnie z typowym planem kont dla jednostek i
zakładów budżetowych.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej
dzieci, nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.
2. Niniejszy Statut może być nowelizowany decyzją Rady Pedagogicznej.
3. Zmiany w statucie są zatwierdzane uchwałą Rady Pedagogicznej.
4. W przypadku wprowadzenia w statucie więcej niż trzech zmian Rada Pedagogiczna
podejmuje uchwałę o przyjęciu ujednoliconego tekstu statutu.
5. Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się
wywieszenie statutu na tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej przedszkola.
6. Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą być
sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
7. Sprawy nieuregulowane niniejszym statutem zostaną określone odrębnymi przepisami
zatwierdzonymi przez organ prowadzący i sprawujący nadzór pedagogiczny.
8. Przedszkole posiada stronę internetowa: pp4lask.com.pl
e-mail: //Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript./">Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
9. Przedszkole jest monitorowane.
10. Traci moc statut Przedszkola Publicznego nr 4 stanowiący załącznik do Uchwały Rady
Pedagogicznej Nr 6 z dnia 08.01.2014r
11. Statut wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Tekst ujednolicony Statutu Przedszkola Publicznego Nr 4 w Łasku przyjęto
Uchwałą Nr 7/2013/2014 podczas zebraniu rady pedagogicznej z dnia 13.02.2014r.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007 – 2013