^Powrót na górę

Plan Wychowawczy

PROGRAM WYCHOWAWCZY

PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 4

im. LEŚNE SKRZATY w ŁASKU

opracowałA: mgr Renata Pacuszka

 

Wstęp

Wszystkiego co naprawdę trzeba wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu – o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat” – słowaRoberta Fulghuma stanowią sens edukacji przedszkolnej, gdyż te umiejętności zdobywa dziecko w przedszkolu.

Program Wychowawczy Przedszkola Publicznego Nr 4 im. Leśne Skrzaty w Łasku został opracowany w celu realizacji fundamentalnych wartości przez społeczność wychowującą przedszkolaków oraz rodziców.

Przedszkole bierze na siebie odpowiedzialność za realizację celów i zadań wychowawczych w czasie pobytu dziecka w placówce. Jednocześnie dzieli się tą odpowiedzialnością z rodzicami i opiekunami dziecka.

Z tego też powodu niezbędnym było wspólne uzgodnienie wychowawczego oddziaływania na dziecko i konsekwentne przestrzeganie ustalonych zasad, praw i obowiązków.

Proces wychowania jest procesem długotrwałym, wieloletnim i nade wszystko wymaga systematyczności i konsekwencji kierowania dzieckiem w sposób jednolity tak w domu jak i w przedszkolu. W przeciwnym wypadku, jeśli oddziaływania rodziców i nauczyciela nie są uzgodnione lub sprzeczne ze sobą, to wszelkie zabiegi wychowawcze nie będą odnosić rezultatów. Skutki tego będzie ponosić dziecko zdezorientowane i nie pewne tego, co słuszne a co błędne. Wychowanie rozpoczyna się w rodzinie, natomiast przedszkole tylko je kontynuuje i ukierunkowuje. Przedszkole nie może zastąpić domu rodzinnego, może uzupełnić jedynie i wzbogacić doświadczenia dziecka w tych sferach, w których oddziaływanie domu jest niewystarczające. Rolą przedszkola jest więc, wspieranie naturalnego środowiska wychowawczego dziecka, które stanowi jego rodzina. Naszym wspólnym celem jest bowiem dziecko, jego szczęście i przyszłość.

Ugruntowanie pojęć z zasad współżycia w społeczeństwie da mocne podstawy do przyszłego życia , zgodnie z obowiązującymi zasadami. Pragniemy ukształtować u dzieci system wartości, umiejętności życia w grupie, społeczeństwie oraz tworzenie własnego pozytywnego wizerunku.

Program Wychowawczy jest przeznaczony do realizacji we wszystkich grupach wiekowych dla dzieci w wieku 3-6 – lat. Program nie uwzględnia podziału na grupy wiekowe, pozostawiając nauczycielom swobodę doboru treści, z uwagi na możliwości i potrzeby rozwojowe dzieci, ich zainteresowania, dojrzałość emocjonalno-społeczną.

Program ma charakter otwarty, jego treści mogą być rozszerzane w zależności od potrzeb dzieci, przedszkola, sytuacji, warunków środowiskowych oraz środków dydaktycznych, jakimi dysponuje przedszkole. Jest spójny z innymi programami realizowanymi w placówce z zakresy bezpieczeństwa, zdrowego stylu życia.

Cele programu:

Celem głównym Programu Wychowawczego Przedszkola Publicznego Nr 4 im. Leśne Skrzaty w Łasku jest stworzenie warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego z naszych wychowanków, zgodnego z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami w relacjach z otoczeniem, środowiskiem społeczno – kulturalnym i przyrodniczym.

W naszym przedszkolu obowiązuje „Kodeks Leśnych Skrzatów”, który są zobowiązani przestrzegać wszystkie przedszkolaki oraz pracownicy przedszkola.

„Kodeks Leśnych Skrzatów”

  • Bawimy się zgodnie.

  • Pomagamy sobie wzajemnie.

  • Jesteśmy uprzejmi.

  • Szanujemy i tolerujemy inność.

  • Słuchamy poleceń dorosłych.

  • Dbamy o książki i zabawki.

  • Dbamy o czystość porządek w łazience.

  • Szanujemy prace innych.

  • Okazujemy uczucia.

  • Wyrażamy własne potrzeby.

Cele szczegółowe:

- Tworzenie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym wzrasta.

- Kształtowanie podstawowych powinności moralnych: życzliwości, tolerancji, uczciwości, sprawiedliwości i odpowiedzialności.

- Rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra od zła.

- Kształtowanie odpowiedzialności u dzieci za swoje działania i zachowania.

- Kształtowanie nawyków – zasad dobrego wychowania.

- Rozwijanie umiejętności polubownego rozwiązywania spraw konfliktowych i dochodzenia do kompromisu.

- Uświadamianie złożoności otaczającego świata i czyhających zagrożeń.

- Stwarzanie dzieciom warunków do odkrywania siebie i innych przez własne działania.

- Rozwijanie umiejętności komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny.

- Umożliwienie dzieciom dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań.

- Wdrożenie do przestrzegania zasad warunkujących bezpieczeństwo.

- Wdrażanie do bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym i zabawie.

Metody pracy :

Metody podające: opowiadanie, wiersze, piosenki, rozmowa, historyjka obrazkowa, praca z tekstem;

Metody problemowe: gry dydaktyczne, giełda pomysłów – „burza mózgów ” , inscenizacja;

Metody aktywizujące : pokaz, drama , wystawa -ekspozycja;

Metody praktyczne: ćwiczenia , gry dydaktyczne, zabawy intelektualne np. krzyżówki , rebusy ,

Formy pracy :

- praca indywidualna,

- zabawa oraz inne rodzaje działalności dzieci pozwalające na rozwijanie własnej inicjatywy,

- czynności samoobsługowe dzieci (np. związane z utrzymaniem higieny osobistej, porządku w sali, szatni) oraz prace użyteczne na rzecz przedszkola, domu itp.,

- spacery i wycieczki,

- zajęcia organizowane przez nauczycielkę z całą grupą lub prowadzone w mniejszych zespołach,

- udział w imprezach i uroczystościach organizowanych w przedszkolu i poza nim,

- udział w konkursach, festiwalach, przeglądach, quizach, turniejach.

Środki dydaktyczne:

- program wychowania przedszkolnego realizowany przez nauczycielki;

- pomoce dydaktyczne do zajęć, zabaw;

- wyposażone kąciki zabaw i sale do zabaw;

- ogród przedszkolny.

PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECKA

Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka w tym:

Prawidłowo zorganizowanego procesu opiekuńczo- wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.

Poszanowania wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania.

Ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej.

Wyrażania swoich uczuć i myśli.

Umożliwienie zdobywania nauki przez zabawę z uwzględnieniem indywidualnych możliwości.

Opieki i ochrony.

Dziecko w przedszkolu ma zagwarantowane prawo do:

Poszanowania własnej godności i prawo do nietykalności.

Posiadania własnego zdania i możliwości wyrażania go.

Proszenia o to, czego chce, ale nie wymagania tego.

Popełniania błędów i możliwości naprawiania ich.

Akceptacji takim, jakim ono jest.

Przebywania w warunkach sprzyjających jego rozwojowi.

Indywidualnego tempa procesu rozwojowego.

Przebywania w warunkach zabezpieczających bezpieczeństwo, ochronę zdrowia oraz zdrowe jedzenie.

Korzystania z dóbr kulturalnych.

Poszanowania własności.

Znajomości swoich praw i korzystania z nich.

Ciszy, spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje.

Korzystania z kontaktów interpersonalnych z dziećmi i dorosłymi.

Kształtowania prawidłowych kontaktów społecznych.

Bawienia się i wybierania towarzyszy zabaw.

Przebywania wśród osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których może się zwrócić.

Pomocy nauczyciela w sytuacjach trudnych dla niego.

Zdobywania wiedzy i umiejętności, badania i eksperymentowania.

Podejmowania decyzji (ograniczonego względami bezpieczeństwa) i ponoszenia ich konsekwencji.

Uczestniczenia we wszystkich formach aktywności.

Snu i wypoczynku, jeśli tego potrzebuje.

Jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione.

Regulowania własnych potrzeb.

Ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej lub psychicznej.

Dziecko w przedszkolu ma obowiązek, w trosce o bezpieczeństwo własne i kolegów:

Przestrzegać wszelkie umowy zawarte z nauczycielką, a w szczególności:

Nie oddalać się od grupy bez wiedzy nauczycieli.

Sygnalizować złe samopoczucie i potrzeby fizjologiczne oraz zgłaszać wszelkie przykre wypadki, uszkodzenia itp. związane ze zdrowiem dzieci.

Dbać o sprzęt i zabawki znajdujące się w przedszkolu.

Dbać o estetykę i czystość pomieszczeń, w których przebywa.

Przejawiać właściwy stosunek do rówieśników, osób starszych, wynikający z postaw respektowania podstawowych norm społecznych i etycznych.

PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW :

Rodzice mają prawo :

Zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola i planów pracy nauczyciela w danej grupie.

Wyrazić zgodę na uczestnictwo dziecka we wszystkich programach, projektach edukacyjnych czy wycieczkach realizowanych przez przedszkole.

Uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka.

Wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków, propozycji oraz uwag dotyczących pracy przedszkola.

Uczestniczyć w zajęciach dydaktyczno-wychowawczych.

Znać jadłospis na dany dzień.

Proponować rodzaje zajęć dodatkowych.

Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy :

Przestrzeganie Statutu Przedszkola Publicznego Nr 4 im. Leśne Skrzaty w Łasku.

Wyposażenie dziecka w niezbędną odzież, przedmioty i przybory.

Respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców podjętych w ramach ich kompetencji.

Przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola osobiście lub przez upoważnione osoby pełnoletnie zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo.

Przestrzeganie godzin pracy przedszkola.

Terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu.

Informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłocznie zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.

Przestrzeganie zasad higieny i bhp na terenie przedszkola.

Przestrzeganie procedur bezpieczeństwa obowiązujących na terenie przedszkola.

Wykazywanie zainteresowania postępami dziecka w procesie dydaktyczno-wychowawczym, uczestniczyć w zebraniach rodziców, utrzymywać stały kontakt z nauczycielem bądź dyrektorem przedszkola w celu uzyskania aktualnych informacji o dziecku.

Sprawdzanie aktualnych informacji na stronie internetowej przedszkola oraz platformie Vulcan.

W sytuacjach zagrożenia realizować z dzieckiem w domu w ramach zdalnej nauki podstawę programową wychowania przedszkolnego.

ZADANIA NAUCZYCIELA W PRZEDSZKOLU PUBLICZNYM Nr 4 w Łasku

Nauczyciel :

1) Współdziała z rodzicami i opiekunami prawnymi :

współpracuje w zakresie realizacji zadań wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego;

włącza rodziców w życie przedszkola ;

2) Planuje i prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą oraz jest odpowiedzialny za jej efekty. W sytuacjach zagrożenia prowadzi naukę zdalnie.

3) Zbiera informacje o dzieciach – prowadzi obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dziecka .

4) Współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną.

5) Wspiera każdego wychowanka w jego rozwoju.

6) Kształci i wychowuje dzieci w umiłowaniu Ojczyzny w atmosferze wolności

sumienia i szacunku dla każdego człowieka.

7) Dba o kształtowanie u wychowanków postaw moralnych i obywatelskich.

8) Tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania oraz dąży do pobudzenia procesów rozwojowych, do optymalnej aktywizacji dzieci poprzez wykorzystywanie ich własnej inicjatywy.

9) Wspiera rozwój aktywności poznawczej dziecka nastawionej na poznawanie samego siebie oraz rzeczywistości społeczno - kulturalnej i przyrodniczej.

10) Otacza indywidualną opieką każdego z wychowanków i dostosowuje metody i formy pracy do jego możliwości.

11) Utrzymuje stały kontakt z rodzicami (opiekunami) oraz udziela im rzetelnych informacji na temat dziecka, jego zachowania i rozwoju.

12) Współpracuje z domem rodzinnym wychowanka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.

13) Dba o zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków.

14) Realizuje projekty, programy przedszkolu wynikające z realizacji podstawy programowej.

15) Prowadzi dokumentację zgodnie z określonymi przepisami.

16) Doskonali swoje kwalifikacje zawodowe .

17) Dąży do pełni własnego rozwoju osobowego.

18) Współtworzy dobrą atmosferę pracy w przedszkolu.

19) Przestrzega podstawowe zasady BHP i ppoż. oraz dyscyplinę pracy.

ZADANIA PERSONELU OBSŁUGI PRZEDSZKOLA

Pracownicy obsługi przedszkola mają obowiązek:

Zapoznania się z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, z zasadami ochrony zdrowia życia dziecka,

Przejawiania miłego i serdecznego stosunku do dzieci, oraz zaspokajanie ich potrzeb zgodnie ze swoimi kompetencjami;

Spełniania czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków, poleconych przez nauczyciela oraz innych, wynikających z rozkładu dnia;

Otaczania opieką dzieci od chwili przyjścia do przedszkola do chwili powierzenia ich opiece nauczyciela;

Pomagania nauczycielce we wskazanych przez nią czynnościach.

Utrzymywania czystości pomieszczeń przedszkolnych;

wykonywania zadań w zakresie obsługi techniczno - porządkowej, współdziałając z nauczycielem w celu zapewnienia dzieciom jak najlepszej opieki;

Pomagać w przygotowaniu pomocy do zajęć i zabaw;

pomagać dzieciom w rozbieraniu i ubieraniu się w szatni, przed ćwiczeniami gimnastycznymi i podczas wyjść poza przedszkole;

Opiekować się dziećmi podczas spacerów, wycieczek oraz w momencie chwilowej

nieobecności nauczyciela w grupie;

Dyżurować w szatni podczas przyprowadzania i odbierania dzieci;

Pomagać w przygotowaniu uroczystości przedszkolnych i dekoracji,

uczestniczyć w organizacji i przebiegu uroczystości przedszkolnych, zajęć otwartych i pikników;

Dbać o właściwą jakość sprzętów, zabawek i pomocy dydaktycznych;

Utrzymywać czystość w przydzielonych pomieszczeniach i dbać o powierzony

sprzęt;

Dbać o bezpieczeństwo i zdrowie wychowanków.

TREŚCI WYCHOWAWCZE REALIZOWANE W PRZEDSZKOLU.

Rozpatrując oczekiwania rodziców jak i cele programu wychowania w przedszkolu, treści wychowawcze, które będziemy realizować i dążyć do ich osiągnięcia możemy podzielić na zadania główne połączone z normami postępowania i wynikających z nich zadań szczegółowych:

Zadanie główne: Bądź kulturalny.

Normy postępowania:

Zadania szczegółowe:

- używaj form grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam,

- nie mów z pełnymi ustami,

- okazuj szacunek osobom dorosłym, starszym,

- pamiętaj o kulturalnym zachowaniu w trakcie powitań i pożegnań (dzień dobry, do widzenia,

- bądź miły dla innych osób: kolegów i dorosłych,

-dbaj o porządek wokół siebie: nie śmieć, sprzątaj po zabawie,

- słuchaj kiedy inni mówią, mów, kiedy inni słuchają,

- uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych członków rodziny – spokojne i ciche zachowywanie się, podczas gdy inni odpoczywają,

- opiekowanie się osobami chorymi i starszymi,

- dostarczenie dzieciom wzorców właściwego zachowania się ( postawa pracowników przedszkola, rodziców, postacie z literatury …..),

- używanie zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach,

- utrwalanie nawyków kulturalnego zachowywania się w miejscach publicznych,

- samodzielne podejmowanie prostych obowiązków w domu i w przedszkolu – sprzątanie swoich zabawek, układanie książek, opieka nad zwierzątkiem,

- poszanowanie własności i wytworów prac kolegów,

- uczenie się mówienia miłych słów oraz dziękowanie innym za te słowa,

- rozmawianie z dziećmi na temat prostych przepisów savoir – vivru, stosowanie ich w sytuacjach codziennych,

-szanowanie wspólnych zabawek i odkładanie ich na wyznaczone miejsce,

- opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia (nie mówienia z pełnymi ustami, używania sztućców i serwetki),

- przyzwyczajanie dzieci do przestrzegania zasad dotyczących szanowania i utrzymywania porządku w otoczeniu: segregowania śmieci, papierki wrzucamy do kosza, nie depczemy trawników, nie niszczymy drzew, krzewów i innych rzeczy ogólnodostępnych,

Zadanie główne: Bądź koleżeński.

Normy postępowania:

Zadania szczegółowe:

- zgodnie baw się z kolegami,

- szanuj cudzą własność,

- dziel się z innymi tym, co masz,

- nie bądź zawzięty w kontaktach z innymi,

- nie wyrządzaj krzywdy innym,

- nie rób drugiemu, co tobie nie miłe: nie wyśmiewaj, nie przedrzeźniaj, nie przezywaj,

- pomagaj tym, którzy tej pomocy potrzebują: słabszym, chorym, niepełnosprawnym,

- zawieranie umów, tworzenie kontraktów grupowych z dziećmi dotyczących właściwego zachowania w przedszkolu, konsekwentnie ich przestrzeganie,

- zapoznanie i przestrzeganie Kodeksu Leśnych Skrzatów ,

- interesowanie się wytworami działań kolegów, dostrzeganie wysiłku włożonego w ich powstanie, szanowanie własności innych,

- rozumienie, że inni mają takie same potrzeby jak ja: uczestnictwa w zabawach, spożywania słodyczy (w związku z tym dzielenia się nimi), okazywania swoich uczuć,

- uczenie się właściwego zachowania podczas rozwiązywania zaistniałych konfliktów, korzystanie z pomocy i doradztwa nauczyciela, rozumienia tego, co przeżywają inni,

- słuchanie kolegów pełniących dyżur w grupie, podporządkowanie się ich poleceniom i uwagom,

- wyrabianie nawyku uprzejmego witania się z kolegami spotkanymi w szatni lub na podwórku; mówienie dzień dobry, cześć lub skinienie głową,

-sprawienie radości choremu koledze przez wspólne napisanie listu, zrobienie upominku czy odwiedziny,

- dostrzeganie i sprzeciwianie się przejawom samolubstwa, okrucieństwa, przezywania, dokuczania (rozumienie przeżyć z tym związanych),

- sprawianie radości innym dzieciom przez składanie życzeń imieninowych, urodzinowych, wykonywanie dla nich upominków,

- opiekowanie się nowymi kolegami oraz tymi, którzy tej pomocy potrzebują – są zagubieni i nieporadni,

- pomoc i opieka dzieciom o potrzebie kształcenia specjalnego; angażowanie do wspólnej zabawy.

Zadanie główne: Kontroluj swoje zachowanie.

Normy postępowania:

Zadania szczegółowe:

- przestrzegaj zawartych umów, reguł,

- unikaj krzyku, kłótliwości,

- oceniaj zachowanie, a nie osoby,

- wyrażaj swoje emocje w sposób kontrolowany,

- korzystaj z pomocy dorosłych w trudnych sytuacjach,

- ciesz się z sukcesów, przyjmuj z godnością porażki,

- wystrzegaj się kłamstwa,

- odróżniaj dobro od zła,

- mów o swoich uczuciach i okazuj je,

- ustalenie reguł i norm życia w grupie – Kodeks grupowy,

przestrzeganie go,

- zgodne zachowywanie się podczas zabaw,

- kulturalne włączanie się do zabaw kolegów,

- prawidłowe korzystanie ze sprzętu i zabawek,

- porozumiewanie się umiarkowanym głosem,

- przestrzeganie zasady podporządkowanie się dyżurnym np. w sali czy łazience,

- ponoszenie konsekwencji łamania przyjętych umów,

- reagowanie na umówione sygnały: zbiórka, sprzątamy salę

- uczenie dzieci właściwego zachowania w stosunku do innych – nie stosujemy obraźliwych słów,

- uczenie dzieci umiejętności określania swoich uczuć, wyrażania swoich oczekiwań w sposób zrozumiały dla innych,

- zapoznanie z bezpiecznymi sposobami rozładowywania emocji nie wyrządzając krzywdy innym np. darcie papieru, zgniatanie gazet, gryzmolenie po kartce,

- poznawanie wzorców właściwego zachowania ( postawa nauczyciela, rodzica postacie z literatury,

- uczenie właściwego przyjmowania pochwał i krytyki,

- poszukiwanie sposobów nagradzania sukcesów,

- udział w inscenizacjach dziecięcych z wykorzystaniem literatury,

- rozróżnianie prawdy, fałszu, fantazji, kłamstwa w utworach literackich i sytuacjach codziennych,

- podejmowanie prób oceny postępowania własnego i kolegów, bohaterów bajek i opowiadań,

- układanie zakończeń historyjek obrazkowych, przewidywanie skutków złego postępowania, wyciąganie wniosków,

- rozumienie konsekwencji kłamstwa dla siebie i innych,

- włącznie zabaw dramowych jako sposobu określania samopoczucia dziecka,

- systematyczne prowadzenie rozmów, wyjaśnień, wymiany zdań i przedstawianie argumentów dotyczących własnych ocen i odczuć, liczenie się z odczuciami drugiej osoby,

- uczenie się mówienia o rzeczach miłych, wyrażanie dezaprobaty dla zachowań negatywnych,

Zadanie główne: Dbaj o bezpieczeństwo.

Normy postępowania:

Zadania szczegółowe:

- nie oddalaj się od grupy z miejsca zabaw,

- nie próbuj nieznanych ci produktów i potraw nie znanego pochodzenia,

- informuj dorosłych o swoich dolegliwościach – złym samopoczuciu, skaleczeniach,

- pamiętaj swój adres zamieszkania,

- unikaj niebezpiecznych zabaw i zachowań,

- zachowaj ostrożność w kontaktach z obcymi,

- nie zbliżaj się do nieznanych zwierząt,

- przestrzegaj zasad ruch drogowego ( pieszych, zapinania pasów itp.)

- cykliczne spotkania z policjantem: „Bądź ostrożny na drodze”, „Policjant moim przyjacielem”, „Bezpieczne wakacje czy ferie”, „Nie rozmawiaj z obcym”,

- ustalenie zasad warunkujących bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu (sala, ogród przedszkolny) oraz wycieczkach, spacerach,

- przestrzeganie zakazu spożywania produktów nieznanego pochodzenia (owoce, rośliny, grzyby, słodycze otrzymane od osób nieznajomych),

- omówienie zasad postępowania w razie złego samopoczucia, skaleczenia, innej dolegliwości,

- zapamiętanie własnego imienia i nazwiska oraz adresu zamieszkania,

- w toku zajęć, scenek rodzajowych, dramy – poznanie konsekwencji niebezpiecznych zabaw i zachowań,

- poznanie niektórych sposobów radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu i innych,

- oglądanie slajdów, filmów o właściwym zachowywaniu się np. w ZOO, teatrze czy innych miejscach publicznych,

- spotkanie z weterynarzem – omówienie zachowań zwierząt, gdy są chore, zdenerwowane, boją się,

- rozumienie przestrzegania zasad kodeksu drogowego, dla pieszych,

-dostarczenie wzorców właściwego zachowania na ulicy ( wycieczki na skrzyżowanie, filmy edukacyjne, książki, pogadanki z policjantem,

- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w przedszkolu;

- wyjaśnienie sposobów korzystania z mediów (umiejętne korzystanie z Internetu; unikanie programów i filmów z przemocą; zapobieganie kontaktom w sieci z nieznajomymi).

Zadanie główne: Dbaj o swoje zdrowie.

Normy postępowania:

Zadania szczegółowe:

- nie krzycz, mów umiarkowanym głosem,

- często korzystaj z pobytu na świeżym powietrzu, hartuj swój organizm,

- ubieraj się odpowiednio do temperatury,

- zdrowo się odżywiaj,

- zjadaj przygotowane dla ciebie posiłki,

- pamiętaj o korzystaniu z zabiegów higienicznych,

- zasłaniaj nos i usta przy kichaniu i kasłaniu,

- nie obawiaj się wizyty u lekarza i dentysty,

- mów o tym, czego się boisz czy potrzebujesz,

- unikaj hałasu i miejsc niebezpiecznych dla twojego zdrowia czy nawet życia,

- dostarczanie dzieciom wzorców właściwego zachowania w różnych sytuacjach („Cicho … głośno” E. Burakowska),

- czynne uczestnictwo dzieci w zabawach organizowanych przez nauczycielkę: zabawy ruchowe, zestawy ćwiczeń gimnastycznych, spacery, wycieczki, pobyt na świeżym powietrzu,

- uczenie się umiejętności dokonywania wyboru odpowiedniego ubrania stosownie do pogody,

- kształtowanie nawyku zjadania śniadań,

- systematyczne mobilizowanie dzieci do stosowania zabiegów higienicznych oraz mycia rąk przed posiłkiem i po wyjściu z ubikacji,

- rozumienie potrzeby wizyt kontrolnych u pediatry oraz stałego kontrolowania i mycia zębów- spotkanie z lekarzem,

wizyta w gabinecie stomatologicznym, mycie zębów w przedszkolu,

- stosowanie w zajęciach różnych form sprzyjających zrozumieniu potrzeb własnych i kolegów,

- uświadamianie dzieciom konieczności spożywania owoców i warzyw jako podstawowego źródła witamin (poprzez spożywanie posiłków w przedszkolu, zajęcia dydaktyczne, hodowle prowadzone w kąciku, filmy edukacyjne,

- udział dzieci w konkursach dotyczących propagowania zdrowego stylu życia i odżywiania,

Zadanie główne: Poznaj swoje tradycje rodzinne i narodowe.

Jesteśmy Europejczykami.

Normy postępowania:

Zadania szczegółowe:

- kultywuj tradycje swojej rodziny,

- rozmawiaj z rodzicami o ich pracy,

- pamiętaj o uroczystościach rodzinnych,

- bądź dumny z kraju, w którym mieszkasz,

- szanuj język ojczysty i tradycje narodowe,

- poznaj piękno swojego kraju regionu, miasta,

- poznanie wspólnoty Unii Europejskiej

- pobudzanie ciekawości do interesowania się historią i tradycją swojej rodziny,

- wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez udział rodziców i dziadków w uroczystościach przedszkolnych, zajęciach otwartych, festynach rodzinnych,

- wykonanie drzewa genealogicznego swojej rodziny,

- prowadzenie rozmów i zajęć dotyczących poznania pracy zawodowej rodziców i dziadków, zaproszenie ich do przedszkola,

- organizowanie zajęć mających na celu poznanie tradycji ludowych: Andrzejki, powitanie wiosny ….

- realizowanie tematów kompleksowych dotyczących poznawania zawodów: policjanta, strażaka, lekarza, nauczyciela …. z najbliższego otoczenia jak i zawodów wykonywanych przez rodziców, dziadków,

- w trakcie zajęć oraz przy każdej nadarzającej się okazji uświadamianie dzieciom ich przynależności narodowej: jesteśmy Polakami, mówimy po polsku, rozumiemy znaczenie słowa: ojczyzna,

- zapoznanie dzieci z barwami narodowymi, godłem i hymnem Polski,

- pomaganie w orientowaniu się na mapie Polski; wskazywanie morza i gór, odszukiwanie stolicy Warszawy i swojej miejscowości.

- zapoznanie z flagą, hymnem walutą UE;

- poznanie krajów członkowskich UE – ich tradycji, charakterystycznych cech.

9. Cele i zadania wychowawczo-profilaktyczne

Wszystkie działania w zakresie oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych są wynikiem współpracy, współdziałania oraz porozumienia między nauczycielami, specjalistami, domem rodzinnym dziecka oraz innymi osobami mającymi kontakt z dzieckiem, w tym również pracownikami niepedagogicznymi przedszkola. Wszystkie zmiany wymagane w programie w zakresie wychowania i profilaktyki powinny być uzgodnione

z grupą rodziców tych dzieci, których te zmiany będą dotyczyły, z wyjątkiem sytuacji,

gdzie zmiany w zakresie wychowania i profilaktyki będą dotyczyć oddziaływań na terenie

całego przedszkola – wtedy powinny być uzgodnione z radą rodziców.

Realizacja zadań wychowawczo-profilaktycznych odbywa się w każdym momencie

w czasie bieżącej pracy z dziećmi oraz w ramach specjalnie przygotowanych spotkań,

uroczystości, warsztatów, wycieczek, pokazów oraz innych form, w które optymalnie –

jak to tylko możliwe – są angażowani rodzice i specjaliści oraz organizacje zajmujące się

wspieraniem prawidłowego rozwoju dzieci.

Lista zadań wychowawczo-profilaktycznych wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego:

1. Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków

sprzyjających nabywaniu doświadczeń w obszarze fizycznym jego rozwoju.

2. Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków

sprzyjających nabywaniu doświadczeń w obszarze emocjonalnym jego rozwoju.

3. W spieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków

sprzyjających nabywaniu doświadczeń w obszarze społecznym jego rozwoju.

4. Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków

sprzyjających nabywaniu doświadczeń w obszarze poznawczym jego rozwoju.

5. Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek

w poczuciu bezpieczeństwa.

6. Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci

doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom

rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.

7. Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata zgodnie z indywidualnymi potrzebami i zainteresowaniami, zdolnościami i możliwościami.

8. Organizacja aktywności dzieci w zakresie treści dotyczących przeciwdziałania zagrożeniom, niebezpieczeństwom fizycznym i psychicznym, adekwatnych do poziomu

rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania.

9. Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka oraz potrzeby

tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.

10. Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do

samodzielności.

11. Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do

dbania o zdrowie.

12. Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do

dbania o sprawność ruchową i bezpieczeństwo.

13. Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do

dbania o bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

14. Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi, realizowane

m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji pojawiających się w przedszkolu oraz

sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości

i oczekiwań rozwojowych dzieci.

15. Przygotowanie do dbania o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem

naturalnych sytuacji pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych,

uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych

dzieci.

16. Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość

estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania,

ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.

17. Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej

dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie

wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych

do etapu rozwoju dziecka.

18. Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów

techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania

intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.

19. Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami,

uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków

umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.

20. Kreowanie sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby,

w tym osoby starsze.

21. Kreowanie oraz rozwijanie zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.

22. Realizacja treści wychowawczych uzgodnionych z rodzicami, wynikających z pojawienia

się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.

23. Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące

do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.

24. Umożliwienie dziecku poznawania kultury i języka mniejszości narodowej lub

etnicznej lub języka regionalnego – kaszubskiego.

25. Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka

językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.

SYSTEM NAGRÓD I KAR

Ustalając normy postępowania, nakazy i zakazy musimy również ustalić system nagród i kar.

Skutecznym środkiem wychowania są nagrody i pochwały. Mają one wartości pobudzające i zachęcające do wysiłku.

Nagrody stosujemy za:

  • wysiłek włożony w wykonanie pracy, zadania (uwzględniając możliwości dziecka),

  • podporządkowanie się przyjętym umowom, zasadom, nakazom wspólnie ustalonym,

  • bardzo dobre wypełnianie przyjętych na siebie obowiązków,

  • bezinteresowną pomoc i opiekę nad słabszym, niepełnosprawnym, starszym, zwierzętami i roślinami oraz wszystkimi, którzy takiej potrzebują

Formy nagród:

  • pochwała indywidualna,

  • pochwała wobec grupy,

  • pochwała wobec rodziców,

  • pochwała w postaci emblematu, odznaki, orderu itp.,

  • dostęp do czegoś atrakcyjnego.

Kary stosujemy za:

  • nieprzestrzeganie ustalonych zasad, norm współżycia, zakazów i nakazów,

  • stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu własnemu i innych,

  • agresywne zachowanie skierowane na rówieśników, dorosłych i przedmioty,

  • niszczenie cudzej własności oraz wytworów prac innych.

Formy kar:

- słowne upomnienie (rozmowa mająca na celu przypomnienie obowiązujących zasad),

  • poinformowanie rodziców o przewinieniu,

  • odsunięcie na krótki czas od zabawy ( w atmosferze spokoju, szacunku i rzetelnej informacji dotyczącej czynu a nie uderzające w charakter dziecka),

  • upomnienie wobec grupy,

  • naklejka np. obrazek ze smutną buzią.

ZASADY WSPÓŁPRACY WYCHOWAWCZEJ Z RODZICAMI

1. Poznanie środowiska rodzinnego wychowanków.

2. Współdziałanie obu środowisk w celu ujednolicenia działań wychowawczych.

3. Prowadzenie pedagogizacji rodziców.

4. Stwarzanie pozytywnej atmosfery we wzajemnych kontaktach.

5. Inspirowanie rodziców do działań na rzecz grupy, przedszkola i ochrony środowiska.

6. Przekazywanie rzetelnych informacji na temat dziecka, jego postępów i przyczyn trudności w zdobywaniu umiejętności i wiedzy.

7. Przedstawianie pozytywnych zachowań i osiągnięć dziecka, a dopiero w drugiej kolejności uwag negatywnych.

8. Inicjowanie pomocy rodziców w ulepszaniu warunków pracy placówki.

ZASADY WSPÓŁPRACY ZE ŚRODOWISKIM LOKALNYM

1. Kontynuowanie współpracy z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną, placówkami oświatowymi i organizacjami społecznymi działającymi na terenie gminy poprzez udział w przygotowywanych imprezach i akcjach charytatywnych.

2. Organizowanie imprez kulturalnych dla rodziców i środowiska lokalnego.

3. Współdziałanie w pozyskiwaniu sponsorów na potrzeby związane z wychowaniem dzieci.

4. Promowanie naszego przedszkola w środowisku lokalnym, udział w festiwalach, turniejach i konkursach.

EWALUACJA

Trudno jest zmierzyć czy też ocenić stopień osiągnięcia celów w wychowaniu.

Miarą osiągnięcia celu programu wychowawczego będzie :

1). OBRAZ DZIECKA, KTÓRE:

 zna normy i zasady obowiązujące w przedszkolu,

 jest zainteresowane otaczającym światem,

 wie co sprzyja i zagraża jemu samemu i kolegom,

 jest samodzielne, bezinteresownie pomaga innym,

 jest tolerancyjne,

 podejmuje próby oceny swojego postępowania,

 szanuje swoją i cudzą własność,

 rozumie konieczność ponoszenia konsekwencji swojego postępowania,

 zna swoje prawa i obowiązki,

2). DOBRA WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI:

 rodzice podejmują systematyczną współpracę z placówką,

 są otwarci na rady i sugestie nauczyciela,

 czują się współgospodarzami placówki,

 biorą czynny udział w pracach przedszkola,

 służą radą i pomocą.

3). ZADOWOLENIE NAUCZYCIELI WYNIKAJĄCE Z:

 jednolitych oddziaływań wychowawczych wszystkich nauczycieli,

osiągania dobrych efektów pracy,

 bliższego kontaktu z dzieckiem, akceptowania jego podmiotowości,

wzrostu poziomu kompetencji wychowawczych.

LITERATURA

  1. A. Brzezińska, Warunki rozwoju aktywności twórczej u dziecka w przedszkolu.
  2. Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało.
  3. M. Łobocki, ABC wychowania.
  4. I, Gumowska, ABC dobrego wychowania,
  5. H. Hartley, Dobre maniery. Poradnik rodzinny,
  6. Podstawy pedagogiki przedszkolnej, red. M. Kwiatowska. Robaszewski, O cnotach i wychowaniu.
  7. W. Szewczuk, Psychologiczne podstawy zasad wychowania.
  8. B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania.
  9. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 z późn. zm.)
  10. Konwencja Praw Dziecka z 7 lipca 1991 roku.
  11. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla Przedszkoli i Oddziałów Przedszkolnych w Szkołach Podstawowych.

banner regionalny ue

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007 – 2013


Administratorem danych osobowych jest Przedszkole Publiczne Nr 4, ul. Łączna 1, 98-100 Łask. Państwa dane są przetwarzane na podstawie zgody w celach: udzielenia odpowiedzi na pytanie zawarte w mailu, komunikacji mailowej oraz dla zabezpieczenia ewentualnych roszczeń (do czasu ich przedawnienia wynikającego z przepisów prawa). Podanie danych jest dobrowolne, ale brak ich podania uniemożliwia dalszą komunikację. Dane mogą być ujawniane podmiotom świadczącym dla nas usługi (np. hostingodawca). Posiadają Państwo prawo dostępu do swoich danych, prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przeniesienia danych oraz wniesienia sprzeciwu. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna na stronie www.pp4lask.com.pl